Dette er første indlæg i en weblog om undervisnings- og forskningsprojektet Den fjerde part. Det er min plan løbende at skrive om projektets fremdrift og beslutninger. Bloggen vil derfor fungere både som min notesbog og som deling med omverdenen om projektet. Måske vil den derfor indimellem være lidt genreforvirret :-).
I onsdags mødtes jeg med lærerne på Horne og Svanninge skoler til en planlægningsdag om Den fjerde part. Jeg havde præsenteret ideen for lærerne i foråret, men nu var det alvor. Jeg havde forberedt et idekatalog som jeg tog udgangspunkt i.
Jeg startede med at dele mine tanker om vision for Den fjerde part. Den havde jeg skrevet ned fordi projektet kan gå i så mange retninger, og jeg derfor havde behov for at tage stilling til hvad der skulle være min ledestjerne i arbejdet.
Vision
En undervisning der fremmer engagerede, kreative og kritiske borgere der forholder sig til udfordringer, og ikke giver op eller søger simple løsninger.
Elever der forbinder sig med deres omverden – både den menneskelige, den biologiske og den fysisk-materielle – historisk, aktuelt og fremover.
1. Eleverne interesserer sig for og kan genkende dyr og planter i deres omgivelser, og de forstår og er optaget af jord, vejr, mennesker, dyr og planters økologiske samspil.
2. Eleverne kender til historiske udviklinger i menneskers omgang med jord, dyr og planter, og de forstår at handlinger der på et tidspunkt har skabt forbedrede betingelser for menneskers liv, til andre tider og andre steder kan forårsage negative konsekvenser.
3. Eleverne er eksistentielt optagede af at forstå deres egne og deres medmenneskers relation til verden – hvad er værdifuldt, meningsfuldt, sandt og godt?
4. Eleverne er engagerede i at bidrage til at skabe en bedre verden.
Jeg havde også skrevet en kort introduktion til projektet som jeg foreslog vi kunne bruge til at introducere eleverne til projektet. Vi blev enige om at jeg skal komme til morgensang på de to skoler og introducere dem til projektet – på den måde ville de også få lejlighed til at møde mig før jeg dukker op i deres undervisning.
Dernæst gik jeg igennem ideerne, som jeg havde struktureret efter tre spørgsmål: Hvordan er det? Hvordan var det? Hvordan kan det blive. Tanken er at eleverne skal undersøge landbrugets og lokalområdernes historie for at forstå hvorfor det ser ud som det gør nu, og på den baggrund skal de komme med forslag til hvordan det kan blive i 2050.
Undervejs bidrog lærerne med nye ideer og kommentarer til mine. For eksempel besluttede de at de ville tage alle elever på de to skoler med til Den fynske landsby og tilrettelægge et besøg hvor landbrugshistorien var i fokus. De besluttede også at projektet skulle afsluttes med at eleverne nedlagde en tidskapsel et sted på skolernes område, som først skal graves op igen i 2050. I den skal eleverne udvælge nogle af deres undersøgelser og beskrivelser af livet på Horne Land og Svanninge i dag og deres forslag til fremtiden. På Horne skole skal tidskapslen præsenteres for forældre og interesserede og graves ned i forbindelse med den årlige markedsdag. På Svanninge skole skal en tilsvarende dag danne rammen om nedlægningen af kapslen. Måske sender vi også en tidskapsel til Ministeriet for Grøn Trepart eller til de lokale politikere.
Lærerne besluttede også at omlægge eller tone de to fastlagte emneuger så de kunne blive del af Den fjerde part. I uge 44 skal eleverne derfor arbejde med skolen og landbruget i gamle dage, de skal høre om kvælstofkredsløb, bygge modeller og besøge vandløb. I uge 18 skal eleverne samle alle deres undersøgelser op og gøre klar til at præsentere dem for de voksne og udvælge indhold til tidskapslerne.
I mellemtiden skal lærerne i de enkelte fag og årgange indlægge undervisning der på den ene eller den anden måde relaterer til den fjerde part. Her kan lærerne vælge blandt de mange konkrete forslag jeg har givet i mit idekatalog, eller de kan vælge andre ideer.
Vi blev enige om at de skal have projektet Den fjerde part på deres førstkommende team-møder, så de her kan koordinere og gensidigt inspirere hinanden. Jeg forestiller mig for eksempel at undervisningen vil handle om at se på kort over områderne Horne Land og Svanninge/Håstrup/Millinge/Falsled, om at besøge vandløb, om at besøge folkemindesamlingerne, om at læse litteratur om livet på landet dengang og nu og meget mere. Jeg er meget spændt på hvad lærerne vælger at gøre.
For at projektet ikke skal blive abstrakt for eleverne, har vi talt meget om konkrete genstande og brug af kroppen. Ud over besøg i den fynske landsby, på folkemindesamlinger og i naturen, går en af ideerne på at få produceret en model af Horne Land og Svanningeområdet i stor skala. Jeg er i dialog med Peter Eduard som har hjemsted i Faaborg og er landets fremmeste når det kommer til laser-skæring. Vi kommer til at udforme modeller med højdeforskelle som eleverne kan mærke og producere bygninger, dyr og vegetation til.
Vi blev også enige om at hjemmesiden her skal være rammen om offentliggørelse af elevernes arbejde. Vi har nedsat en lille gruppe der skal tilrettelægge den del af arbejdet.
Alt i alt er jeg mere optimistisk end jeg havde håbet i mine vildeste fantasier. Jeg er blevet taget så godt imod af lærerne på de to skoler, og når jeg hører om alle de fede undervisningsprojekter de har lavet gennem årene, er jeg ikke til tvivl om at også dette bliver rigtig godt.
