I tirsdags var jeg til møde med den gruppe lærere der planlægger faglig uge i uge 44. De to skoler skal samles på Horne Skole og arbejde i værksteder på tværs af skoler fordelt på indskoling og mellemtrin. Det giver lidt logistiske udfordringer fordi skolens bus ikke kan transportere alle børn på en gang. Så enten skal indskolingen eller mellemtrinnet vente til bussen er tilbage, og eleverne på Horne skole skal vente til deres parallelklasser ankommer. Så det handler om at lave meningsfulde aktiviteter som ikke giver nogle elever oplevelsen af at være bagud.

Der er fire fagdage i ugen. Så et andet praktisk spørgsmål er hvor mange grupper der skal være. Hvis der er fem, er antallet af elever i hver gruppe passende, men til gengæld bliver det besværligt at organisere at alle grupperne kommer igennem værkstederne. Så lærerne valgte at lave fire grupper som så er lidt større end ønskeligt. Men der vil være to lærere i hver gruppe.

Dernæst talte vi om hvilke aktiviteter der skal være. Vi blev enige om at vores brainstormede liste var et forslag til de andre lærere, så de kunne sætte sig på det værksted de følte passede dem bedst, og så selv kunne udfylde det på den måde de mente var bedst – derved undgår vi at nogen oplever at de skal lave noget de ikke kan gøre godt nok.

Brainstormen ledte bl.a. til disse ideer:

  • Mad i gamle dage: grød, brød osv. Undersøgelse af ernæringsindhold, sammenligning med nutidens ultraforarbejdede mad osv.
  • Besøg i lærers landarbejderhus fra 1800-tallet. Se spor efter de oprindelige beboere. Undersøge forskelle til nutidens huse og hvordan de gamle huse er moderniseret.
  • Besøg i naturen, sammenligne med billeder fra 1800-tallet af samme eller lignende sted. Fotos af stedet. Hjem og tegne/male ideer til hvordan det kan se ud i fremtiden.
  • Undersøge kort fra gamle dage, få fornemmelse for målestokke, udviklinger over tid, sammenligne nutid og fortid. Spille Luanti og starte udvikling af en alternativ fremtid.
  • Besøg ved vandløb. Indsamle dyr, måle kvælstof, sammenligne med tidligere målinger eller tale med ældre mennesker om hvad der tidligere var i sådanne vandløb.

Vi talte om at det ville være en god ide hvis alle værkstederne læser litteratur om livet på landet i gamle dage, som på en eller anden måde relaterer til værkstedets øvrige indhold.

Vi talte om at det ikke er ligetil at forberede denne emneuge fordi det kræver noget viden som ikke er gængs. Så lærerne skal også selv undersøge og udvælge og formidle viden som ikke er let tilgængelig.