Om den fjerde part

Ide af Jeppe Bundsgaard, professor på DPU, Aarhus Universitet, i samarbejde med Brahesminde Skoler og Børnehuse, Horne og Svanninge afdelinger

I efteråret 2024 vedtog Folketinget en lov som vil betyde en omfattende forandring af det danske landskab. Loven blev udformet på baggrund af ”Trepartsforhandlingerne” mellem Regeringen, kommunerne, organisationer fra landbruget, arbejdsgiver- og fagforeningerne samt Naturfredningsforeningen. Men den fjerde part var ikke inviteret, nemlig børnene.

Den fjerde part er et samarbejdsprojekt mellem elever, lærere, lokale ildsjæle, embedsfolk, politikere, forskere og kunstnere. Eleverne er den centrale part i projektet, og målet er at de skal bidrage til at udmønte den udvikling af deres lokalområde, Horne Land og området fra Håstrup til Svanninge Bakker (svarende til Horne, Håstrup og Svanninge sogne), som trepartsaftalen har sat rammerne om og målet for.

Eleverne skal gennem studier i områdets natur og naturhistorie, kultur- og kulturhistorie, liv og levnedshistorie udvikle forslag til hvordan trepartsaftalens intentioner kan realiseres på Horne Land, Håstrup og Svanninge.

Projektet designes i første omgang i et samarbejde mellem skoleledelse, lærere og forskere. Lærerne inddrager eleverne i dette arbejde på de måder de finder det muligt. Det følgende er et indspil til indholdet, og det kan ændres, erstattes eller bruges som det er.

Hvad er der i vores område? Typer af erhverv, boligformer, socialt liv, fritidsaktiviteter. Hvad kendetegner naturen i området? Landbrugsjord, skovbrug, søer, vandløb, moser, træer, urørte skove, jord- og stendiger, veje, legepladser, kunstværker …

– Studier i områdets natur (landbrugsjord, søer, enge, strande, vandløb), i topografiske kort, matrikelkort, tematiske kort osv. Interview med forældre, unge, erhvervsdrivende, lokale ildsjæle. Læsning af børnelitteratur om området eller tilsvarende. Skrivning af fortællinger. Produktion af film, informationsark, hjemmesider, slideshows.

Hvordan har Horne Land, Håstrup og Svanninge været? For 50 år siden, for 100 år siden, for 200 år siden, for 1000 år siden, for 4000 år siden.

– Studier i historiske matrikelkort og topografiske kort – hvor man fx kan se hvor vandløb, søer og moser, stendiger osv. har ligget. Læsning af lokale historiske kilder, besøg på Hornelands, Svanninge og Håstrup folkemindesamlinger, læsning af (ældre) børnelitteratur. Ældre salmer, digte, fortællinger og sange om natur og liv på (det sydfynske) landet. Fotos og malerkunst af landskaber og livsformer. Besøg af ældre mennesker som kan fortælle om deres barndom – og måske endda deres forældres barndom.

Hvordan kan Horne Land, Håstrup og Svanninge blive? Hvad ville være godt at tage med fra ”gamle dage”? Hvilken natur og landbrug kan vi forestille os? Hvordan kunne børnelivet være?