Sidste mandag var jeg med i undervisningen der skal lede op til elevernes deltagelse i naturvidenskabsfestivallen i oktober. Læreren fortalte om festivallen, og gennemgik nogle af de emner eleverne kan arbejde med.
Målet for undervisningen var at eleverne skulle lave en brainstorm om hvad der er godt ved Horne, Bøjden og Bjerne (landsbyerne i området), og hvad der kunne forbedres. Først skulle eleverne deles op i grupper – med en smart (men noget tidskrævende 🙂 kort-trækningsmetode, så de var tilfældige. Læreren satte nogle hvide plastik-stykker op på vægge og døre, så grupperne kunne samles om dem og skrive deres ideer ned.
Eleverne stod i grupper af 3-4 omkring tavlerne og skrev. Der var en livlig debat og også alt muligt andet sådan som der er når mange mennesker er samlet.
Godt
- Gruppe 1
- Spar
- Stilz [?]
- Stranden
- Horne Sommerland
- Skov
- Hornebageren
- Skolen
- Dyr
- Grøn
- Gruppe 2
- Natur
- Landmænd
- Være sammen med venner
- At venner bor tæt på
- Horne Sommerland
- Gylle
- Skole
- Dyr
- Hornebager
- Horne Vognmandsforretning
- Gruppe 3
- Venner bor tæt på
- Naturen
- Spar
- Havnebadet [Faaborg]
- Legsmarken
- Mange butikker [Faaborg]
- Djævelsbjerg
- Gruppe 4
- Okay stort supermarked
- Vi har en rundkirke
- Så meget natur
- Stand tæt på
- Pizzaria
- Skolens legepladser er ikke låst inde
- Gruppe 5
- Naturen
- Bordbænkesæt
- Strand tæt
- Gruppe 6
- Pæn
- [lærernavn]
- Fællesskab
- Natur
- Venner
- Spar
- Wipe-out-banen på campingpladsen i Bøjden
Udfordringer
- Gruppe 1
- Motorcykler
- Gylle
- Gruppe 2
- Der bor ikke så mange venner i Horne
- Kun en butik
- Gruppe 3
- Meget vejarbejde
- Langt til vandet
- Der er ikke nogen spor til cykler ude i naturen
- Gruppe 4
- Lugt af gylde
- Nye bænke oppe hos Spar
- Pantebed langs landevejen
- Lidt for mange turister
- Trafikkaos
- Folk kører som en pakke pølser
- Gruppe 5
- Lugt af gylle
- Horne Landevej
- Lille gåsti
- Parkeringen i lidl kører folk sindssygt [?]
- Gruppe 6
- Krabber
- Skole
- Turister
Efterfølgende gennemgik grupperne deres opfattelser i plenum. Der var en række gode samtaler om styrker og svagheder ved landsbyerne på Horne Land. Blandt andet kom samtalen ind på Djævelsbjerg (et par dage efter opdagede jeg på et gammelt højt målebordsblad at navnet er oldgammelt – sjovt, for jeg troede det var et navn nogle børn havde fundet på) som er et viltert område tæt på skolen. Ingen ved helt hvem der ejer det, men lærere og elever kommer der indimellem. En lærer havde for eksempel lavet kartoffelmark og jordbærmark med nogle elever deroppe. Læreren foreslog at klassen gik derop dagen efter, så de kunne vise mig det.
Det gjorde vi. Og det var et drømmeland – vildtvoksende planter og svært fremkommeligt – men vi kunne vride os over og under og gennem skoven frem til forskellige steder som børnene kendte og nogle byggede huler i. Vi fandt et lille sted hvor der havde været en hule som nu var faldet sammen, men hvor der var træer at klatre i og skråninger at sidde og spise madpakken på. Det tog en times tid, og det var en skøn oplevelse – på den måde kunne jeg også nå at møde og tale med eleverne i mere uformelle sammenhænge. Sikke en glæde det var. Og dejligt at skolen ikke kun er fart på og fuld fokus på faglige opgaver.

Skriv et svar